Logo: Wrota lubuskie

Kalendarz wydarzeń



Bunkry MRU - Pętla Boryszyńska

Na terenie Gminy Lubrza znajduje się szereg ciekawych i zróżnicowanych budowli fortecznych z czasów II Wojny Światowej. Możemy zwiedzać zarówno budowle podziemne jak i...

rodzaj turystyki:

  • militarna
Zdjęcie obiektu turystycznego: MRU - Pętla Boryszyńska

Lokalizacja

    • Adres:
      Boryszyn (droga w kierunku wsi Wysoka)
    • Region: powiat świebodziński
    • www: http://bunkry.lubrza.pl
    • e-mail: bunkry@adventurequad.pl
    • tel.: +48 601 70 02 74
    • GPS: N: 52° 21' 23.57''
      E: 15° 27' 27.33''
    • Dodał: Monika Grygier
    • Dodano: 04.06.2013
    • Kod QR: Zeskanuj aby pobrać dane kontaktowe Kod QR: Zeskanuj aby pobrać dane kontaktowe

Opis

Na terenie Gminy Lubrza znajduje się szereg ciekawych i zróżnicowanych budowli fortecznych z czasów II Wojny Światowej. Możemy zwiedzać zarówno budowle podziemne jak i obiekty naziemne rozsiane po terenie całej gminy. Szlak turystyczny łączący pancerwerki w rejonie Lubrzy nie został wyznaczony i oznakowany, ponieważ na terenie gminy znajduje się kilkadziesiąt wartych poznania budowli fortyfikacyjnych. Dotrzeć można do nich pieszo lub rowerem.
 
Lubrzański Szlak Fortyfikacji MRU stanowi propozycję dla turystów zmotoryzowanych, którzy chcą poznać fortyfikacje poza podziemiami Pętli Boryszyńskiej. Korzystając z mapy i tablic przy drogach mogą wybrać się na zwiedzanie fortyfikacji w okolicy Lubrzy.
 
Najciekawszym fragmentem fortyfikacji jest Podziemna Trasa Turystyczna MRU „Pętla Boryszyńska”. Obejmuje ona  podziemne tunele i komory, schron wieży pancernej nr 3 (Pz. T. 3), północny A-Werk osłony baterii (A- Werk Nord).
 
Dojazd do umocnień baterii pancernej nr 5 prowadzi drogą odchodzącą na południe z łuku szosy Boryszyn – Wysoka, około 100m na wschód od Boryszyna. Stąd na parking przy Pętli Boryszyńskiej jest około 1km. Z parkingiem sąsiaduje A- Werk „Nord”, którym prowadzi wejście do podziemi.
 
Historia:

Międzyrzecki Rejon Umocniony - a właściwie z niemieckiego Front Ufortyfikowany Łuku Odry i Warty (Festungsfront Oder-Warthe Bogen) -€“ jako jeden z największych założeń obronnych w Europie, z wyjątkowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi czy unikatowymi pancerzami, stanowi doskonały przykład niemieckiej sztuki fortyfikacyjnej lat 30-tych XX wieku. Współcześnie udostępniony do zwiedzania stanowi największą atrakcję turystyczną Ziemi Lubuskiej.
 
W dzisiejszych czasach mroczne zakamarki MRU stały się idealnym miejscem schronienia dla nietoperzy, uwielbiających warunki panujące w podziemiach systemu -€“ stała temperatura 8-10 stopni, niezmienna wilgotność oraz mrok -€“ przyciąga to co zimy ok. 30 000 sztuk tych „latających myszy”. Właśnie ze względu na ochronę przesypiających zimę nietoperzy większość podziemnych tuneli udostępniona jest turystom tylko w okresie letnim â€- od kwietnia do października.
 
Podziemia, prócz niewielkich skrzydlatych stworzeń kryją także mnóstwo tajemnic, w dużej części zgłębionej przez naszych przewodników. To od nich proponujemy dowiedzieć się więcej szczegółów niesamowitej historii tego praktycznie nigdy nie wykorzystanego systemu.
 
Rozpoczyna się ona właściwie już po I Wojnie Światowej -€“ osłabione wojną Niemcy zostały także mocno ograniczone zakazami, co więcej, postanowieniami Traktatu Wersalskiego oddały Francji Alzację i Lotaryngię.
 
To właśnie po to, by odzyskać te ziemie Niemcy planowały atak na Francję, sytuację komplikował jednak fakt, że uderzenie na sojusznika Polski spowodowałoby, że Niemcy byłyby zmuszone do walki na dwóch frontach. Z tej przyczyny już pod koniec lat 20-tych rozpoczęto budowę umocnień na wschodnich terenach Niemiec wzdłuż granicy z Polską.
 
Po dojściu do władzy Hitlera plany tych fortyfikacji zostały rozbudowane do 3 ogromnych systemów broniących wschodnich granic Niemiec. W latach 1934-1938 na północ od Warty budowany był Wał Pomorski (Pommernstellung), na południu Umocnienia Odry (Oderstellung), a w centralnej części, pomiędzy Wartą i Odrą -€“ Ufortyfikowany Łuk Odry i Warty (Festungsfront Oder-Warthe Bogen â€- OWB), po wojnie przemianowany na Międzyrzecki Rejon Umocniony.
 
Oprócz ponad setki obiektów naziemnych (z ponad 300 planowanych) miała powstać także ogromna podziemna sieć korytarzy -€“ plan ten zrealizowano w niewielkim stopniu -€“ powstało ledwie ok. 30 km tuneli łączących ze sobą dwupoziomowe wieże pancerne. Te ostatnie, uzbrojone m.in. w miotacz płomieni, wyrzutnię granatów czy kopuły strzelnicze z km-ami połączone zostały z systemem tuneli szybami komunikacyjnymi o głębokości 15-40 metrów i dzięki temu dawały dostęp do ukrytych w podziemiach magazynów broni, jedzenia, ubrań, koszarów czy dworców kolejki wąskotorowej.
 
W 1938 r. do przerwania budowy umocnień zmusiła Hitlera zmiana strategii -€“ planował już atak, a nie obronę przed Polską - oraz koszty budowy -€“ zamiast istniejącej części systemu można było stworzyć ok. 10 dywizji pancernych.
 
Pomimo tego, że system był uzbrojony i gotowy do walki, ze względu na brak przeszkolonych żołnierzy nigdy nie został tak naprawdę wykorzystany, trwające 3 dni walki nie zatrzymały pochodu sowieckiej armii.
 
Zwiedzanie:
 
Podziemia udostępniane są do zwiedzania cały rok, lecz wstęp dozwolony jest jedynie z przewodnikiem.
Do dyspozycji turystów są różne trasy, w tym dwie podziemne trasy turystyczne, o czasie zwiedzania 1,5 i 2,5 godziny. Obie obejmują podziemia baterii, a trasa długa dodatkowo komorę stacji „Konrad” oraz Pz. W. 766.
 
Trasy: 
standardowe
rowerowe
extremalne
naziemna na quadzie
dla grup szkolnych

wszystko również po niemiecku oraz angielsku.
 
Informacje na temat zwiedzania:

1) bunkry@adventurequad.pl
2) sprawy organizacyjne tomek@adventurequad.pl